Araçlarda Fren Neden Sertleşir?

Araçlarda Fren Neden Sertleşir?

Fren sistemi, fren anahtarı, pedal ve park freni gibi temel sorunları tespit etmeyi zorlaştıran birçok önemli bileşene sahiptir.

İşte sert bir fren pedalının olası nedenleri:

1. Kötü Fren Servosu

Kötü bir fren servosu, fren sisteminin arızalanmasına ve sert bir fren pedalına neden olabilir.

Vakum destekli elektrikli frenlerin çoğu, motor vakumuna dayanır. Bir vakum hortumu yoluyla, vakumlu fren servosu motorun emme manifolduna bağlanır, motora hava çekme işleminin bir hava giriş valfi yoluyla fren servosunun ön odasından da hava çekmesine izin verir.

Ancak yükselticideki vakum diyaframı bazen yırtılabilir. Bu olduğunda, vakumlu fren servosu vakum basıncını koruyamaz. Vakum basıncını koruyamama, sert bir pedala yol açar.

2. Arızalı Çek Valf

Bir aracın fren servosunda bir çek valf bulunur . Bu tek yönlü valf, fren servosunda vakum kaybını önler. Çek valf ayrıca fren hattını, frenlemenizi ciddi şekilde engelleyebilecek hava kabarcıklarından korur.

Zamanla, valf arızalı hale gelebilir ve atmosferik basıncın içeri girmesine neden olabilir – ve fren servosu, çalışması için ihtiyaç duyduğu vakumu koruyamaz.

Bu vakum kaybı, fren sıvısı yoluyla fren kaliperine veya tekerlek silindirine yeterli hidrolik basınç gönderemeyen ana silindiri etkileyerek sert fren pedalı hareketine yol açar.

3. Arızalı Vakum Pompası veya Servo Direksiyon Pompası

Vakum pompası takviyesi veya hidrolik fren takviyesi gibi bazı araç fren takviyeleri, motor vakumuna güvenmez. Bu fren güçlendiriciler, işlevlerini yerine getirmek için sırasıyla elektrikle çalışan bir pompa veya bir hidrolik direksiyon pompası kullanır.

Aracınızda bu fren servolarından biri varsa ve fren pedalı sertliği yaşıyorsanız, bazı genel sorunlar arızalı bir elektrikli pompa veya düşük güçlü direksiyon sıvısı olabilir.

Arızalı bir vakum pompası takviyesinin iyi bir göstergesi, fren pedalınızı her kullandığınızda fren lambanızın yanıp sönmesidir.

4. Sızdıran Vakum Hortumu

Bir vakum hortumu (vakum hattı veya fren hortumu olarak da bilinir), hidrolik fren servosunu motora bağlar. Bir vakum oluşturmak için motora hava çekilmesine yardımcı olur.

Vakum hortumu bağlantı noktalarında çürüyebilir veya çatlayabilir, bu da vakum kaçağına neden olabilir . Vakum kaçağı da sert bir fren pedalına neden olabilir. Sızdıran bir fren hortumunun iyi bir göstergesi, frenlerinizi uyguladığınızda bir tıslama sesi duymanızdır.

5. Kötü Fren Kaliperi

Fren kaliperleri, fren sisteminizin çok önemli bir bileşenidir. Fren kaliperi, frenlerinizi uyguladığınızda fren balatasını rotora doğru iter.

Bazen fren kaliperleri sıkışarak fren balatasını doğru şekilde itmelerini engelleyebilir. Sıkışmış fren kaliperleri, hidrolik basıncı fren sisteminden düzgün bir şekilde iletemez ve bu da sert frenlere yol açar.

6. Sıkışmış Fren Hidroliği Kalıntısı 

Fren sistemi havaya maruz kaldığında, fren hidroliği nemi emer. Suyun varlığı, fren sıvısının akışını sınırlayan çamur birikmesine yol açar. Bu sınırlama sert bir fren pedalına yol açar.

7. Yanlış Fren Pedalı Oranı

Fren pedalı oranı, pedalın dönme noktaları ile fren pedalının uzunluğu arasındaki ilişkidir.

Yanlış bir fren pedalı oranı, fren servonuzun ve ana silindir pistonunuzun çalışma şeklini ciddi şekilde etkileyerek muhtemelen fren basıncını azaltabilir. Bu bozulma sert frenlere neden olabilir.

8. Hasarlı Ana Silindir

Ana silindir, fren pedalı tarafından üretilen fren basıncını ön tekerleğe ve arka tekerleğe yönlendirir. Bu basınç, fren hattı boyunca hareket eden hidrolik sıvısı aracılığıyla iletilir.

Ana silindiriniz hasar görmüşse veya ömrünü doldurmuşsa, frenleriniz kilitlenir ve ne zaman yavaşlamaya çalışsanız sert bir frenle karşılaşabilirsiniz.

9. Yanlış Ayarlanmış Arka Kampana Frenler

Zaman geçtikçe aracınızın arka frenleri bozulabilir. Kampanalı frenler ve pabuçlar arasındaki mesafe, kötüleştikçe kalibre edilmeyecektir. Bu yanlış kalibrasyon, frene gerekli basıncı uygulamanızı zorlaştıracak ve sert bir frene yol açacaktır.

Sert bir frenin çeşitli nedenlerini bilmek faydalı olsa da, bunları nasıl teşhis edeceğinizi ve sorunu nasıl çözeceğinizi anlamak önemlidir.

Sert Fren Pedalı Nasıl Teşhis Edilir?

Sert bir pedal, özellikle sık sık fren yapmanızı gerektiren yoğun bir otoyolda oldukça ikilem yaratabilir. Fren anahtarı ışığınız tutarsız bir şekilde yanıp sönebilir ve diğer sürücüler için sorunlara neden olabilir.

Sert bir fren pedalını teşhis etmenin beş yolu:

1. Fren Takviyesini Kontrol Edin

Kötü bir güç fren servosu, sert bir fren pedalının yaygın bir nedenidir. Bu nedenle, sert bir fren pedalını teşhis ederken ilk düşünceniz olmalıdır.

Fren güçlendiricinizin sorunlu olup olmadığını manuel olarak nasıl kontrol edeceğiniz aşağıda açıklanmıştır:

  • Motor kapalıyken arka arkaya fren pedalına basın ve bırakın.
  • Tıpkı sürüş sırasında yaptığınız gibi, fren pedalına minimum baskı uygulayın ve bu basıncı koruyun.
  • Motorunu çalıştır.
  • Motorunuzu çalıştırırken fren pedalına ne olduğuna çok dikkat edin.
  • Fren pedalınız hareket etmiyorsa, arızalı bir fren servonuz olabilir.

Fren servosunda yeterli vakum basıncı olmadığı için fren pedalı hareket etmiyor.

Nasıl düzeltilir?: Yeni bir fren servosuna ihtiyacınız olabilir. Sorunu doğrulamak için bir tamirci çağırın.

2. Hidrofor Çek Valfini İnceleyin

Çek valf, havanın motora doğru akmasına izin veren ve havanın fren servosuna girmesini önleyen tek yönlü bir valftir. Çek valf, motorunuzu çalıştırdığınızda fren servosu içindeki vakum basıncını tutar.

Arızalı bir çek valfin iyi bir göstergesi, havanın valf boyunca hareket etmeye devam etmesi ve fren servosuna bağlandığı taraftan dışarı çıkmasıdır.

Nasıl düzeltilir?: Çek valf hidroforunuzun işlevinin basit ama çok önemli bir parçasıdır. Çek valfiniz arızalı ise değiştirtmeniz gerekir.

3. Fren Hidroliğini Kontrol Edin

Daha önce bahsedildiği gibi, fren sıvısı suyu emer ve bu da fren hattında tortu birikmesine neden olarak sert bir fren pedalına yol açar.

Sorununuzun temel nedeninin fren hidroliği olduğundan şüpheleniyorsanız, fren hidroliğinin rengini ve görünümünü inceleyin. Fren hidroliği haznesini bulun ve düz bir tornavida kullanarak içeriğini kontrol edin.

Genellikle, fren sıvısı kehribar renginde berrak görünür. Kalın ve koyu görünüyorsa, fren hidroliği kirlenmiştir.

Nasıl düzeltilir?: Kirlenmiş sıvıyı değiştirmek için bir fren sıvısına ihtiyacınız vardır.

4. Vakum Hortumunu Kontrol Edin

Bir vakum hortumunun ana amacı, vakum basıncını iletmek için motoru fren servosuna bağlamaktır.

Fren hortumu zamanla aşınır ve işlevini yerine getiremez. Nadir durumlarda, tüm fren sistemini raydan çıkaran yanlış boyutta veya tipte vakum hattı takıldı.

Nasıl düzeltilir?: Aşınmış vakum hortumunu değiştirin veya doğru tipte vakum hortumu taktırın.

5. Fren Pedalı Oranını Kontrol Edin

Fren pedalı oranının sert bir pedalın ana nedeni olması alışılmadık bir durum olsa da, bu mümkündür. Fren pedalınızı OEM kurulumundan dönüştürdüyseniz, olma olasılığı daha yüksektir.

Aracınızda yanlış fren pedalı oranı varsa, pedaldan gelen fren basıncı fren servosuna ulaşmayacak ve bu da frenlemeyi çok daha zorlaştıracaktır.

Yanlış bir fren pedalı oranının teşhis edilmesi, pedal oranının ve pivot noktalarının incelenmesini gerektirir. Tipik olarak, standart bir fren pedalının oranı 4:1’dir.

Nasıl düzeltilir?: Fren pedalı oranını ayarlayın. Bu görev basit değildir, bu yüzden profesyonel yardım almak en iyisidir.

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir