Cihazlarda Planlı Eskitme Nedir?

Markalar gerçekten bozulacağını bildikleri donanımlar mı üretiyor? Gelin bu konu altında bu ne kadar doğru ona bakalım.

Eski model gayet iyi çalıştığında bile daha yeni bir modele geçmek için bir ürünü ne sıklıkla çöpe atarsınız? Mevcut cihazda küçük bir hasar olduğu için ne sıklıkla yeni bir cihaz satın almanız gerekiyor? Muhtemelen istediğinden daha sık değiştirmek zorunda kalıyorsunuz.

Bu bir tesadüf değil. Markalar, ürünlerini sınırlı bir ömre sahip olacak şekilde tasarlar ve sizi, ihtiyacınız olmayan daha yeni ürünleri satın almanız için kandırmaya çalışır. Bunu planlı eskitme adı verilen bir strateji kullanarak yaparlar.

Planlı Eskitme Nedir?

Planlı eskitme, işletmelerin yapay bir son kullanma tarihi olan ürün veya hizmetleri sattığı bir taktiktir. Bunu kasıtlı olarak ürünleri kolayca bozulabilir hale getirerek veya kendilerini modası geçmiş hissettirmek için akıllı pazarlama kullanarak yaparlar. Bu, markaların satışlarını artırmasına ve düzenli müşteriler oluşturmasına yardımcı olur.

Planlı Eskitmenin Kökeni

Bir iş taktiği olarak planlanan eskitme, ilk olarak 1920'lerde General Motors CEO'su Alfred P. Sloan tarafından Ford Motor Company'nin kurucusu olan rakibi Henry Ford ile rekabet etmek için uygulandı.

Sloan'ın stratejisi işe yaradı ve müşteriler mevcut trendleri takip etmek için yepyeni modellere geçmeye başladılar. Sonunda General Motors, Ford'u geride bırakarak büyük satışlar yaptı.

Bir başka örnekte, 1925'te dünyanın en büyük ampul şirketleri Cenevre'de gizli bir toplantı için toplandılar ve Phoebus Karteli'ni kurdular. Amaç, ortak bir tekel yaratmak için akkor ampullerin ömrünü kesmek ve standart hale getirmekti.

İlk önce ampullerin ömrünü uzatmakla görevlendirilen aynı mühendislere daha sonra bunu azaltmaları talimatı verildi. Başarıları için plan işe yaradı ve satışlar arttı. Phoebus karteli, II. Dünya Savaşı'ndan önce faaliyetlerini durdurmuş olsa da, uygulamaları birçok işletme tarafından benimsenerek günümüze kadar uzanmaktadır.

Planlı Eskitme Gerçeği

Bugün, planlı eskitme çok daha fazla gelişmiştir ve yinelenen satışları ve iş ölçeklenebilirliğini sağlamak için temel iş stratejilerine yerleştirilmiştir.

1. Tamamlayıcı Mallar Satmak için Ürünler Tasarlamak

Markalar, işlev görmesi için yüksek bakım gerektiren veya tamamlayıcı ürünler gerektiren ürünlerin fiyatlarını düşürür. Bir öğenin düşük fiyatı, sizi dürtüsel bir satın alma yapmaya motive eder. Daha sonra, tekrar eden satışlar için art arda tamamlayıcı mallar satılır. Örneğin yazıcıları ele alalım.

Mürekkep kartuşları, boş olmasa bile belirli bir eşiğe ulaştığında çalışmayı durduracak şekilde tasarlanmıştır. Yazıcı, renklerden yalnızca biri belirlenen sınırın altında olsa bile sizi uyarmasını sağlayan bir çip ile tasarlanmıştır. Bu nedenle yeni kartuş almanızı tavsiye eder.

2. Eski Yazılım Desteğini Bırakma

Teknoloji devleri, eski cihazlarla uyumlu olmayan yeni işletim sistemi güncellemelerini sürekli olarak bırakarak geliştiricileri yeni güncellemeler sunmaya ve eski sürümler için desteği bırakmaya zorluyor. Sonuçta bu, hizmetlerini kullanmaya devam etmek için sizi en son özelliklere sahip yeni bir cihaza yükseltmeye zorlar.

Apple bu konuda ünlüdür. iPhone kullanıcıları, eski cihazlar tarafından alınan yazılım güncellemelerinin pil ömrünü etkilediğini ve sonunda ani bir kapanmaya neden olduğunu defalarca bildirdiler. 2016 yılında Apple'a dava açıldı ve yıllık satışlarının ihmal edilebilir bir kısmı olan 27 milyon dolarlık bir para cezası ödemesine karar verildi.

3. Algılanan Eskimeyi Zorlamak

"Algılanan eskime", müşterilere sahip oldukları ürünlerin mevcut ihtiyaçları ile artık bağdaşmadığını hissettirmek ve onları yeni modeller almaya zorlamak anlamına gelir. Yani işlevsellikten çok tarza odaklanan yaratıcı pazarlama teknikleri ile müşterileri kendi ihtiyaçları konusunda kandırmaktır.

Markalar sürekli olarak yeni arabalar, telefonlar, donanımlar ve kıyafetler piyasaya sürüyor, bunları "oldukça üstün" olarak pazarlıyor ve eskilerini modası geçmiş gibi gösteriyor. Genellikle, bunun yerine küçük iyileştirmelerle yeniden şekillendirilmiş sürümlerdir. Bu ürünler statü sembolü olarak pazarlanır ve en son modele sahip olmamak itibarı zedeler.

4. Değiştirilemez ve Onarılamaz Parçalar Yapmak

Üreticiler, küçük kusurlar için bile ürünleri kasıtlı olarak aşırı pahalı ve gereksiz yere onarılması zor hale getirir. Bu strateji, eski ürününüzü onarmak için harcama yapmak yerine sizi "yeni bir tane almaya" ikna etmeyi amaçlar. Bu taktik, neredeyse yeni bir ürünün maliyeti kadar olduğu için onarım maliyetini atlamayı düşünmeye zorlar.

Örneğin, akıllı telefonunuzun pili azaldığında, pratik çözüm onu ​​değiştirmek olacaktır. Bugün, bir akıllı telefonun yeri doldurulamaz bir pile sahip olması normdur. Sadece bir parçanın eskimesi, tüm cihazı işe yaramaz hale getirir. Hatta Apple bir adım öne geçti ve standart aletler kullanılarak çıkarılamayan pentalobe vidaları dahil etti.

Teknolojide Şeffaflığa İlham Verin, Onarım Hakkını Zorlayın

Müşterinin finansal refahı dikkate alınmadan alınan iş kararları sadece şirkete yarar sağlar ve etik ilkeleri göz ardı eder.

Bunun çözümü, iş operasyonlarını daha şeffaf hale getirmektir. Sürdürülebilirliğe öncelik vermeden teknolojik ilerleme, sadece bir felaketi ertelemek ve onunla doğrudan mücadele etmek yerine onu daha da kötüleştirmektir. Bir müşteri olarak, satın aldığınız ürün veya söz olsun, satın aldığınız ürünle ilgili her detayı sormak hakkınızdır.
Daha yeni Daha eski